tiistai 16. joulukuuta 2008

Ravintoloista ja palvelusta

Kävin äitini kanssa lauantaina vähän shoppailemassa. Nälkähän siinä ehtii välillä tulla ja päätettiin mennä paikalliseen ravintolaan syömään. Ravintolan nimeä en nyt tässä viitsi mainita, mutta saman nimisiä löytyy jokaisesta isommasta kaupungista. Oltiin paikalla puoli kahdentoista aikoihin ja paikalla oli kourallinen ihmisiä. Hyvältä näyttää, tässähän ei mene kauan, kuiskutteli ääni mielessäni. Tilaus saatiin tehtyä heti saavuttuamme. Ihmisiä alkoi virrata sisään, löysivät paikkansa melko autiosta ruokasalista. Tarjoilijat kulkivat edestakaisin ottamassa tilauksia ja viemässä ruoka-annoksia. Jo neljäs ruokailijaseurue, joka oli saapunut meidän jälkeen, sai ruokansa. Me istuttiin pöydässä vesilasit edessä, hörpittiin välillä ja vitsailtiin, että niinköhän piti possu tappaa kun tuntuu aikaa kuluvan... Kahdenkymmenenviiden minuutin kuluttua äitini sanoi, että jos ei annoksemme tule viidessä minuutissa niin silloin lähdetään. Parin minuutin päästä näin, että tarjoilija lähestyy, kahta annosta kantaen. Jes, nyt meitä tärppäsi! Mutta kuinka ollakaan, annokset purjehtivat ohitsemme. Äiti alkoi vetämään takkia päälleen, minä sanoin, että odota vielä, kysytään mikä mättää. Tarjoilija tuli takaisin ja otin hänet lennosta kiinni. Sanoin, että meneeköhän tässä vielä kovinkin kauan, nyt ollaan odotettu puoli tuntia ja ainakin viisi meidän jälkeen tullutta porukkaa on saanut ruokansa. Tarjoilija lupasi selvittää asian. Kävi keittiössä ja tuli takaisin. "Kyllä tässä nyt vielä menee jonkin aikaa." Totesin yli puolen tunnin odotuksen olevan kohtuutonta. "Emme me voi sille mitään, että meillä on niin vähän henkilökuntaa" oli kommentti jonka sain vastaukseksi. Siinä vaiheessa minullakin oli jo takki päällä ja marssimme ravintolasta ulos. Nälkä kurni vatsassa ja kiukku mielessä.

Ajoimme sitten paikalliseen kiinalaiseen ravintolaan joka oli auennut kahdeltatoista. Tilasimme ruoan listalta, maksoimme, söimme ja olimme ulkona ravintolasta alle puolen tunnin. Siinä sitä palvelua mitä olisin odottanut edellisestäkin paikasta.

Jälkikäteen olen miettinyt ensimmäistä ravintolakäyntiä. En ole keksinyt muuta selitystä kuin että unohtivat meidän tilauksen. Olisin voinut hyväksyä sen selityksen, mutta valehtelua en. Tuskinpa se että on vähän henkilökuntaa selittää sen asian, että meidän jälkeemme tulleet saavat ruokiaan, mutta me emme. Harkitsen tässä kovasti, että teenkö ravintolaan vielä valituksen vai meneeköhän viesti perille tarjoilijan kautta.

profile editor

profile editor

9 kommenttia:

Anu kirjoitti...

Minä myös uskon, että tilauksenne on unohdettu. Se olisi pitänyt tunnustaa suoraselkäisesti. Hyvään palveluun olisi kuulunut antaa annos halvemmalla ja toimittaa se pikimmiten.
Minun ja siskoni tilaus unohdettiin myös kerran eräässä ravintolassa, joka löytyy kaikista isommista kaupungeista. Liekö sama. ;)
Siskoni kimpaantui ja käveli ulos hyvin hyvin kiukkuisena. Minä olin hieman nolo, koska koko ravintola katsoi hänen näyttävää poistumistaan.

Ninnalisa kirjoitti...

Minä koin tuon valehtelun aika loukkaavana näin asiakkaan kannalta. Eivät he sillä ainakaan imagoaan nostaneet. Virheitä sattuu kaikille, mutta ei niitä valehtelemalla paikata. Oltiin jo välissä kysytty toiselta tarjoilijalta meneekö vielä kauan ja hän sanoi, että annokset tulevat ihan hetken päästä.

Entinen minäni olisi kokenut poistumisen myös nolona. Olen kuitenkin vähitellen oppinut, että kaikkea ei tarvitse niellä ja sietää. Poistuessamme jopa toivoin, että muut asiakkaat noteeraavat asian.

Anonyymi kirjoitti...

Kyllä tuollaisessa asiassa tempperamentti saakin kuohahtaa ja selvää valehtelua se oli. Ei mene tarjoilijan kautta eteen päin, sinuna laittaisin palautetta.

Minua ihan kiukuttaa valehtelu, jos on mokanut niin se pitää suoraselkäisesti tunnustaa.

Ninnalisa kirjoitti...

Tia, laitoin toissa päivänä palautteen ao ravintolan sivustolle. Vielä en ole saanut vastausta viestiini. Katsotaanpa kauanko siihen menee vai saanko ylipäätään minkäänlaista vastausta.

Anonyymi kirjoitti...

Unohdettu tai sotkettu toiseen tilaukseen!
Hyvää jouluaikaa ja JOULUmieltä kuitenkin!

Anonyymi kirjoitti...

Hyvää ja Rauhaisaa Joulua Sinulle.

Anonyymi kirjoitti...

Mukavaa joulua sinulle Ninnalisa!

Anonyymi kirjoitti...

Hyvää Uutta Vuotta 2009.

maiju kirjoitti...

Kommentoin vaikka onkin vanha postaus :)

Minulle kävi viime syksynä Jyväskylässä samalla tavalla. Menimme ystäväni kanssa illalla ravintolaan juttelemaan ja minun piti syödä pientä iltapalaa ja tilasimme kupit kaakaota ja minulle kanakolmioleipää. Joimme kaakaota ja juttelimme tiiviisti. Yhtäkkiä tajusin, että tilauksestani on kulunut jo puoli tuntia ja tilausta ei näy. Menin tarjoilijan luokse ja kysyin, että onko tilaukseni kenties unohtunut? Tarjoilija sanoi, että ei, että kyllä se tulee. Meni vielä 20 minuuttia ja sitten tarjoilija tuli ison leipäannoksen kanssa ja sanoi "talo tarjoaa koska kesti niin kauan". Jäimme ystäväni kanssa suu auki ja olimme ruokailun jälkeen menossa maksamaan kaakaoita... niin tarjoilija sanoi, että kaikki on OK, eikä maksa mitään.

Sanoin, että jos olisimme olleet Helsingissä olisi vaan sanottu, että "oho, sorry". Jyväskylässä siis homma hoidettiin tosi upeasti. Kyllä meitä nauratti jälkikäteen tämä juttu.